Nordic Game Day 2016 – den danske arbejdsgruppe (DK relevant)

I år griber vi tingene en smule anderledes an. Vi har nedsat en lille arbejdsgruppe, som over de næste uger vil dele lidt af vores erfaringer fra tidligere års Nordic Game Day i Danmark, med jer. Hvad virker og hvad virker ikke, når man gerne vil flage for spilmediet på bibliotekerne? Grib endelig fat i os, vi sparrer gerne med ideer til events, konkurrencer, kodeskoler m.m. samt stiller vores netværk til spiludviklere, spilanmeldere og spildistributører til rådighed.
arbejdsgruppe-billede

Nedenfor finder I en kort præsentation af gruppen, med kontaktadresser.

Og sidst men ikke mindst. Tilmeld jer Nordic Game Day her: https://fi.surveymonkey.com/r/ngd2016
Find os også her: https://nordicgameday.wordpress.com/
og her: https://www.facebook.com/nordicgameday/

Kristian Jessen
Mit navn er Kristian Jessen – og jeg er nørd. Privat og på Aalborg Bibliotekerne har jeg været så heldig at arbejde med spil og nørdkulturer. Jeg har lavet alt lige fra Pokemon kortspil, til arrangør af computerspilsturneringer til bare almindelig vedligeholdelse af bibliotekets spilmaskiner.
Jeg har nu været med til at afholde Nordic Game Day tre gange, og hver gang har det været fedt for biblioteket at inspirere til og fortælle alle børn (specielt drengene), at biblioteket faktisk er et fedt sted at komme og spille. Det at formidle biblioteket som spilrum er en naturlig ting for os i Aalborg, og jeg tror at vores succes med at få mange unge drenge til at komme i biblioteksrummet skyldes, at biblioteket har haft nogle gode rammer for at sidde, spille og hygge med hinanden – på tværs af alder, etnicitet & sprog.
Kristian: kristian.jessen@aalborg.dk

Chrisstoffer Daniel Paluszewski
Mit navn er Chrisstoffer og jeg har firkantede øjne. Til hverdag arbejder jeg med at udvikle
spilprofilen hos Vangede Spilbibliotek, hvor vi spiller på alt lige fra de klassiske 8bit spil til de nye gaming og eSports titler. Jeg er en af hovedklodserne som afvikler Europamesterskaberne i Tetris i Danmark og sætter liv til endnu en tidlig klassiker, når der afvikles DM i PONG, i Vangede. Spilleglæde er livsglæde og der går ikke én dag, uden jeg trykker på knapper og prøver at sprede det interaktive medie. Udover mit job som kulturformidler på Vangede Spilbibliotek, så er jeg også én af de to bedste venner, som har startet Bip Bip Bar på Nørrebro, hvor vi sætter highscores på de super coole arkade maskiner og pinball/flippermaskiner.
CDP@gentofte.dk

Sonny Hansen
Har været børn/unge bibliotekar på Vigerslev Bibliotek (Københavns biblioteker) i 5 år, med fokus på spil, teknologi & medier og at bringe den fysiske verden sammen med den digitale. Jeg har bl.a. været med til at starte Copenhagen Fab Lab, FabSchool & FabCreation som var et af Danmarks første offentlige makerspaces. Jeg var i 2012 med til at starte nørdfestivalen GeekCore som i år afholdes for 4. gang.
Jeg har, sammen med Kirsebærhavens Skole, lavet Kir SuperLab – et fælles makerspace i miniudgave og er her afdelingskaptajn i Coding Pirates #Valby.
Jeg har efterhånden lavet et hav af projekter og arrangementer med spil & teknologi i fokus. Min store passion er gaming. Ikke som konkurrence men som kulturel oplevelse. Alle bør opleve suset i maven første gang man hopper ud fra et tårn i ”Assassins Creed”, følelsen af fællesskab og succes første gang man besejrer C´thun i ”World of Warcraft”, den mindblowing oplevelse af fortællingen i ”The Last of Us” eller pageturner-effekten når man bare lige skal have en tur til i Civilization.

Spil, læsning, medier, teknologi, kodning, litteratur, literacy, oplevelse, erfaring hænger alt sammen og alle bør have mulighed for at opleve det. Folkebiblioteket er lige præcis det sted, hvor alle får mulighed. Nordic Game Day er en mulighed for at sætte fokus på spillenes muligheder og oplevelser”.
ZKOU@kff.kk.dk

Steen Nielsen
Børnebibliotekar og Gamebrarian på Dokk1 i Aarhus med et hjerte der brænder for spil til store og små. Siden 2009 har jeg arbejdet med spilformidling med særligt fokus på at præsentere det utroligt alsidige spilmiljø, lige fra arkadekultur til spiludvikling og fremtidens spilskabere.
Steen: stni@aarhus.dk

Lone Munkeberg
Projektleder i Medierådet for Børn & Unge og dansk koordinator af Nordic Game Day 2016. Jeg har i knap 18 år forhandlet udlånsrettigheder på computerspil til de danske biblioteker, testet og leget en hel masse. Ikke kun fordi det var en del af jobbet, men fordi jeg ganske enkelt er helt tosset med at spille. Spil skaber broer, ikke kun imellem os som mennesker, men spilmediet formår også at tage noget af det bedste fra andre medier, og forene det i interaktive oplevelser. Som projektleder i Medierådet arbejder jeg med en bredere dagsorden, som bl.a. omfatter spil og media literacy. Det er mit håb, at vi med Nordic Game Day får koblet den digitale og analoge spilverden med kodeskoler, 3D print og VR.

This entry was posted in Denmark. Bookmark the permalink.

One Response to Nordic Game Day 2016 – den danske arbejdsgruppe (DK relevant)

  1. Pingback: Nordic Game Day – Arbejdsgruppen | Chrisstoffer

Leave a Reply

